Sunday 5 June 2011

post 20 : genetik mutation yang rare....part 1.

now kite sentuh plak pasal medical term....
walau pn aku nie bukan nye doctor tapi arkitek,
aku rasa aku perlu alert ngan ape yg jadi sekitar kita,,,
dunia nie penuh ngan rahsia yang kita sndri tak tau,,,
n kite kene kaji....

kite sbgai manusia sure penah mengeluh kan??
aissshh knapa ahh aku jadi mcm nie....
btul kan..
huh...aku sndri pn suke ngeluh...
tapi bile pikir kan balik..
ramai lagi yang less fortunate dari kite......
bile aku baca n kaji pasal benda2 nie aku sedar yang aku perlu bersyukur di lahir kan sempurna cukup sifat and keluarga yang bersatu.....
manusia mudah lupa..
so kite sama2 mengingatkan ok.....

seth cook ( progeria )

dah tengok video??
klu lama sgt buffering meh bace dlu skit sebanyak....
aku pn bkn nye arif ngan medical thinging ni.....
tpi stakat general knowledge....
okie..... budak nie nama dier seth cook....
dier salah seorang budak yang dapat penyakit progeria nie......
walaupn condition dier macam nie....
dier mmg budak yang strong.....tak mudah putus asa.......

budak yang kene progeria nie selalu nye tak dapat dikenal pasti masa awal kelahiran...
symptom dier akan stat bile berumor 1 thun....
bile rambut gugur, sakit sendi, berkedut.......
senang segala yang terjadi bile kite nak tua......
pihak medic percaya yang benda nie punca dari genetic mutation....
gene yang dikenali sebagai lamin....
lamin nie guna nye hasilkan protein...
tapi bile dier mutate tu yang kene penyakit progeria (correct me if im wrong)
dier akan effect body cell........
so dierorg tak leh hidup lama...
sebab dierorg ader peyakit mcm org tua...


seth nie mmg appy go luck....
dier tak kisah ada kat public...
bile org stare dier mcm orang gila pn dier tak kisah...
sbb dier tau ramai tak tau penyakit yg dier hadapi......
respect giler...

disebab kan penyakit dier, tinggi dier hanyalah 3 feet
n berat dier sama mcm budak2 kecik walau pn umo dier masa tu 11 tahun...
seth meninggal dunia masa umor 13 tahun..
tyme tu dier kene heart attack.....

kemunculan seth kat dunia telah membuka mana semua parents yang mempunyai anak progeria nie....
spend every minute with them...love n cherish every moment...

walau pn dier special fam dier still syg n treat dier mcm normal being...
aku sndri tak phm org mampu buang anak mcm buang sampah,,,,


symptoms:
premature aging
mental retardation
balding
thin skin
air loss
dwarfism
fatigue
nail defect
joint stiffness
hip dislocation

banyak lagi sintom2 dier....tapi tgk bnda2 nie tau mcm mana budak nie suffer kan...but somehow dier still strong.......
so guys bersyukur okie......




2 comments: